Pages

Thursday 6 February 2014

Membuat Jadual MS Access





Assalamualaikum,

continue ....Hari ini panas sangat, tpi aku ade misi untuk mengejar cita2 aku menjadi seseorang web designer :D , by the way aku dh belajar cara-cara untuk membuat Jadual menggunakan MC Access oleh Sir Zaifuzin :)










1.)Kita teruskan setelah mendapat paparan berikut untuk membuat jadual (table) dengan meng 'klik' drop list dan 'klik' design view










selepas anda memilih design view







                                                     SETERUSNYA~







Bagi membuat 'field' (medan) pada jadual klik pada 'datasheet view' pada drop list (jadual yang akan saya bina mengandungi 2 medan nama dan badan beruniform . Maka akan muncul paparan seperti ini .








Bagi membuat dua medan , saya akan membuat medan dengan klik pada 'click to Add' , pilih 'text' (sebab nama adalah terdiri daripada huruf-huruf jadi kita setkan jenis data ini adalah huruf/text)  dan saya akan namakan sebagai nama . Begitu juga dengan medan Badan Beruniform (*jangan 'jarakkan jika terdapat dua perkataan) saya setkan sebagai 'text ' .
ALHAMDULILLAH , WALSYUKURILLAH bersyukur padamu ya 'ALLAH' . saya telah menyiapkan seperti ini .


THE ENDS~










No comments:

Post a Comment